ဥပ = သူ႔အသက္ မသတ္ျခင္းစေသာ အက်င့္ေကာင္းႏွင့္ ျပည့္စံု၍
ဝသထ = ေနျခင္း.
သူ႔အသက္ မသတ္ျခင္းစေသာ အက်င့္ေကာင္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုေစရန္ ေစာင့္ထိန္းေနထုိင္ရျခင္းဟာ ''ဥပုသ္သီလ'' မည္ပါတယ္။
''သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကည္ပါ၏'' စေသာ ရွစ္ပါးသီလကို ခံယူေဆာက္တည္၍ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကိုျဖစ္ေစ၊ တရားဂုဏ္ေတာ္ကိုျဖစ္ေစ၊ သံဃာဂုဏ္ေတာ္ကိုျဖစ္ေစ၊ မိမိ၏ ဥပုသ္သီလ စင္ၾကယ္ပံုကိုျဖစ္ေစ၊ တစ္ခုခုကို အာ႐ုံျပဳ ပြားမ်ား၍ စိတ္စင္ၾကယ္ေအာင္ေစာင့္ထိန္း ေနထုိင္ျခင္းကို ''ဥပုသ္ေစာင့္'' သည္ဟု ေခၚပါတယ္။
ဥပုသ္သီလ ေစာင့္တဲ႔သူဟာ ဥပုသ္ေစာင့္မည့္ေန႔တြင္ အ႐ုဏ္တက္ ခ်ိန္ကပင္ ကိုယ္လက္မ်ားကို စင္ၾကယ္ေအာင္ျပဳ၍ စိတ္ၾကည္လင္သန္႔ရွင္းေသာ အဝတ္မ်ားကို ဝတ္ဆင္သင့္ပါတယ္။
ပန္းပန္ျခင္း၊ နံ႔သာလိမ္းျခင္းႏွင့္ အထူးတလည္ ျပင္ဆင္ျခင္းမ်ားကို ႀကိဳတင္၍လည္း မျပဳလုပ္သင့္သလို၊ ဥပုသ္သီလႏွင့္ဆန္႔က်င္ေသာ ၿဖီးလိမ္းျခယ္သမႈ မွန္သမွ်ကိုလည္း ေရွာင္ၾကဥ္သင္႔ပါတယ္။ ေစာႏုိင္ သမွ်ေစာစြာလည္း သီလေဆာက္တည္သင့္ပါတယ္။
သင့္ေလ်ာ္ေသာ စိတ္ၿငိမ္ရာ အရပ္၌ ဂုဏ္ေတာ္ တစ္ပါးပါးကိုျဖစ္ေစ၊ ဘာဝနာတစ္ခုခုကိုျဖစ္ေစ ဆင္ျခင္ပြားမ်ားမူလည္းျပဳသင္႔႔ပါတယ္။ ၾကာရွည္စြာတရားကို ဆင္ျခင္မေနႏုိင္လွ်င္ တရားစာမ်ားကို ၾကည့္႐ႈရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္သင္႔ပါတယ္။ တရားေဟာမည့္သူရွိလွ်င္လည္း တရားေတာ္္မ်ားကို နာသင့္ပါတယ္္။ အခ်င္းခ်င္းလည္း တရားစကား ေဆြးေႏြး ေျပာဆုိေနသင့္ပါတယ္။ ညဥ့္အခ်ိန္ ေရာက္တဲ႔အခါ မိမိသီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာတို႔ျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္လြန္ခဲ႔ရပံုကို ေအာက္ေမ့ကာဝမ္းသာ ၾကည္ႏူးေနသင့္ပါတယ္။
စာေပထဲမွာ ဥပုသ္အမ်ိဳးအစားကို-
(က) ေဂါပါလက ဥပုသ္၊
(ခ) နိဂဏၭ ဥပုသ္၊
(ဂ) အရိယာ ဥပုသ္ ဟူ၍သုးံမ်ိဳးရိွေၾကာင္းကို ဖတ္ရူရပါတယ္။
(က) အစားအေသာက္မ်ားကို မက္ေမာေသာစိတ္ျဖင့္ ရွစ္ပါးသီလ ေစာင့္ထိန္းပါက ေဂါပါလက -ႏြားေက်ာင္းသား ဥပုသ္လို႔ေခၚပါတယ္။ (ေဂါပါလက = ႏြားေက်ာင္းသား)။
(ခ) အေျပာတစ္မ်ိဳး၊ အလုပ္တစ္မ်ိဳး မမွန္မကန္ ေဟာၾကားေသာ နိဂဏၭတုိ႔စကားကို လုိက္နာ၍ ရွစ္ပါးသီလေစာင့္ထိန္းပါက နိဂဏၭ- တကၠတြန္းဥပုသ္လို႔ေခၚပါတယ္။ (နိဂဏၭ = တကၠတြန္း။)
(ဂ) အရိယာ ဥပုသ္ဆိုတာကေတာ႔ - - ျဗဟၼ ဥပုသ္၊ - ဓမၼ ဥပုသ္၊ - သံဃ ဥပုသ္၊ - သီလ ဥပုသ္၊ - ေဒ၀တာ ဥပုသ္၊ ဟူ၍ ငါးမ်ိဳးရွိပါတယ္။
ျဗဟၼ ဥပုသ္
ဦးေခါင္းကို တန္ဆာဆင္လုိသူသည္ ေခါင္းကို စင္ၾကယ္စြာ ေဆးေလ်ာ္ျပီး တန္ဆာဆင္မွ တင့္တယ္လွပသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ သီလတန္ဆာ ဆင္ျမန္းလုိသူသည္ ေရွးဦးစြာ ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ပြားမ်ားဆင္ျခင္ကာ စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ျပီးမွ ေစာင့္ထိန္းသည့္ သီလသည္သာ အက်ိဳးမ်ားေပးသည္။ ဤဥပုသ္ကို ျဗဟၼဥပုသ္ ဟုေခၚပါတယ္။
ဓမၼ ဥပုသ္
၀တ္ေကာင္း ၀တ္သစ္မ်ားကို ဆင္ျမန္းလုိသူသည္ ေရွးဦးစြာ ညစ္ပတ္ေနသည့္ ခႏၶာကိုယ္ကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ေရခ်ိဳးျပီးမွ ၀တ္ေကာင္း ၀တ္သစ္မ်ားကို ဆင္ျမန္းမွ တင့္တယ္သကဲ့သို႔ သီလတန္ဆာအ၀တ္မ်ားကို ဆင္ျမန္းလုိသူသည္ ေရွးဦးစြာ တရားဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ပြားမ်ားဆင္ျခင္ကာ စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ျပီးမွ ေစာင့္ထိန္းသည့္ သီလသည္သာ အက်ိဳးမ်ားေပသည္။ ဤဥပုသ္ကို ဓမၼဥပုသ္ ဟုေခၚပါတယ္။
သံဃ ဥပုသ္
ျဖဴစင္ေသာအ၀တ္မ်ားကို ၀တ္ဆင္လုိသူသည္ ေရွးဦးစြာ ညစ္ႏြမ္းေနေသာ အ၀တ္မ်ားကို ျဖဴစင္ေအာင္ေလွ်ာ္ဖြတ္ျပီး ၀တ္ဆင္မွ တင့္တယ္သကဲ့သို႔ ထုိ႕အတူ သီလတည္းဟူေသာ အ၀တ္ကို ၀တ္ဆင္လုိသူသည္ ေရွးဦးစြာ သံဃာ့ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို ပြားမ်ားဆင္ျခင္ကာ စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ျပီးမွ ေစာင့္ထိန္းသည့္ သီလသည္သာ အက်ိဳးမ်ားေပသည္။ ဤဥပုသ္ကို သံဃဥပုသ္ ဟုေခၚပါတယ္။
သီလ ဥပုသ္
ကိုယ္လံုးေပၚမွန္ကို ထင္ထင္ရွားရွားျမင္ေအာင္ ၾကည့္ရူလုိသူသည္ မွန္သားျပင္မွ ျမဴမူန္ေခ်းမ်ားကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ပြတ္တုိက္ျပီး ၾကည့္ရူမွ ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္ႏုိင္သကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ သီလတည္းဟူေသာ မွႏ္ကိုၾကည့္ရူလိုသူသည္ ေရွးဦးစြာ မိမိအျမဲေစာင့္ထိန္းထားသည့္ သီလဂုဏ္မ်ားကို ပြားမ်ား ဆင္ျခင္ကာ စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေအာင္ျပဳလုပ္ျပီးမွ ေစာင့္ထိန္းသည့္ သီလသည္သာ အက်ိဳးမ်ားေပသည္။ ဤဥပုသ္ကို သီလဥပုသ္ ဟုေခၚပါတယ္။
ေဒ၀တာ ဥပုသ္
အေရာင္ေတာက္ပသည့္ စိန္ ေရႊ ရတနာ လက္၀တ္တန္ဆာမ်ား ဆင္ျမန္းလုိသူသည္ ေရွးဦးစြာ လက္၀တ္ရတနာမ်ားကို ေခ်းမ်ားစင္ၾကယ္ေအာင္ အေရာင္တင္ျပီးမွ ၀တ္ဆင္သကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ သီလတည္းဟူေသာ လက္၀တ္ရတနာမ်ားကို ဆင္ျမန္းလုိသူသည္ ေရွးဦးစြာ သဒၵါ သီလစေသာ တရာမ်ားကို ေစာင့္ထိန္းခဲ့ၾကသည့္အတြက္ နတ္ျပည္ေရာက္ၾကရသည့္ နတ္မ်ားကို စံထားကာ “ငါ့မွာလဲ ထုိနတ္မ်ားကဲ့သို႔ သဒၵါစေသာ တရားမ်ားရွိ၏” ဟု ဆင္ျခင္ကာ စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ျပီးမွ ေစာင့္ထိန္းသည့္ သီလသည္သာ အက်ိဳးမ်ားေပသည္။ ဤဥပုသ္ကို ေဒ၀တာဥပုသ္ ဟုေခၚပါတယ္။
တစ္နည္းအားျဖင္႔ ဥပုသ္ဆိုတာ ကာလ ပိုင္းျဖတ္၍ေစာင့္ေသာ ဥပုသ္၊ အသက္ထက္ဆံုး ေစာင့္ေသာ ဥပုသ္ဟူ၍လည္း ႏွစ္မ်ဳိးရွိပါတယ္။ ထုိတြင္ကာလ ပိုင္းျဖတ္၍ ေစာင့္ေသာ ဥပုသ္ဟာရက္ရွည္ျဖစ္ေစ၊ တစ္ေန႔ တစ္ညဥ့္ျဖစ္ေစ၊ ေန႔ဝက္ျဖစ္ေစ၊ တရားနာယူခုိက္ တစ္ခဏ မွ်ျဖစ္ေစ ေစာင့္ေသာ ဥပုသ္မ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိတုိ႔ တတ္ႏုိင္ သေလာက္ အခ်ိန္ကာလ ပိုင္းျဖတ္၍လည္း ေစာင့္ထိန္း ႏုိင္ပါတတယ္။
ဥပုသ္ ေစာင့္ရာ၌ ရွစ္ပါး သီလကို လုံျခဳံေအာင္ေစာင့္ထိန္းၿပီး မိမိစိတ္ကိုစင္ၾကယ္ သန္႔ရွင္းေအာင္ အားထုတ္ႏဳုိင္မွသာ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္။။ ထုိ႔အတူ သီလ တန္ဆာျဖင့္ ဆင္ထားတဲ႔သူဟာ မိမိ၏ စိတ္ကို ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ မာန္မာန၊ ဣႆာ မစၧရိယစေသာ ကိေလသာအညစ္အေၾကးတုိ႔မွ စင္ၾကယ္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းႏုိင္မွသာ ရသင့္သမွ်အက်ဳိးကို အျပည့္အစံုရနိဳင္ပါတယ္။ ဤသို႔က်နစြာ ေစာင့္ထိန္းအပ္ေသာ ဥပုသ္၏အက်ဳိးဟာ ဇမၺဴဒိပ္ တစ္ကြၽန္းလံုး အုပ္စုိးရေသာ မင္းမိဖုရားအျဖစ္မ်ဳိး ထက္ပင္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ အက်ဳိးကိုလည္းရတယ္လို႔ ဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ဂဂၤါမာလ ဝတၴဳေတာ္မွာ… ေရွးလြန္ေလၿပီးေသာအခါ ဗာရာဏသီ ျပည္၌ ျဗဟၼဒတ္မင္း မင္းျပဳစဥ္ ထုိအခါ ကုေဋရွစ္ဆယ္ၾကြယ္၀ေသာ သုစိပရိဝါရ အမည္ရွိေသာ သူေဌးႏွင့္ သူေဌးကေတာ္ တုိ႔ဟာ တစ္လမွာ ေျခာက္ရက္ ဥပုသ္သီတင္း ေဆာက္တည္ၾကပါတယ္။ အိမ္ရွိ အလုပ္သမား တုိ႔သည္လည္းပဲ သူတုိ႔ႏွင့္ အတူတူပင္ ဥပုသ္သီလေစာင့္ၾကရပါတယ္။ ထုိအခါ ဘုရားေလာင္းသည္ သူဆင္းရဲမ်ဳိး၌ျဖစ္၍ သူေဌးထံ၌ ခစား၍ အသက္ေမြးရပါတယ္။။ ဥပုသ္ေန႔ တစ္ေန႔၌ အျခားသူမ်ား ဥပုသ္ေစာင့္ သည္ကို ေန႔ဝက္ကုန္မွ ဘုရားေလာင္း သိရပါတယ္။ သို႔ျဖစ္၍ သူေဌးထံ ခြင့္ပန္ၿပီးက်န္ေသာ ေန႔ဝက္အတြက္ပါ ဥပုသ္ေဆာက္တည္လုိက္ပါေသးတယ္။ နံနက္အခ်ိန္က မည္သည့္ အစာမွ် မစားရေသးမီ ဥပုသ္ေစာင့္သျဖင့္ ညဥ့္အခ်ိန္ ဝမ္းဗုိက္တြင္း၀ယ္ ေလနာ ေရာဂါထလာပါေတာ႔တယ္။ ဒါေပေမ႔လည္း ဥပုသ္သီလ ပ်က္မွာစိုးသျဖင့္ မည္သည့္ အာဟာရကိုမွ် မစားသံုးပါဘူး ။
အ႐ုဏ္ တက္ခ်ိန္ေရာက္တဲ႔အခါ ပို၍ ေရာဂါေဝဒနာျပင္းထန္လာသျဖင့္ သတိလစ္သြားပါတယ္။ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ ဗာရာဏသီ ျပည္ရွင္မင္းႀကီးဟာ ၿမိဳ႕ကိုလွည့္လည္၍ ၾကည့္ခုိက္လည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားေလာင္းေတာ္ဟာ မင္းစည္းစိမ္ကို ေရာ္ရမ္း တပ္မက္ေသာစိတ္ျဖင့္ ေသသြားရာ ေန႔ဝက္မွ်ေသာ ဥပုသ္၏ အက်ဳိးေၾကာင့္ ဗာရာဏသီမင္း၏ မိဖုရားဝမ္း၌ ပဋိသေႏၶ တည္ပါေတာ႔တယ္။ ေမြးဖြားလာ တဲ႔အခါ ဒီကေလးရဲ႔နာမည္ကို ဥဒယကုမာရ ဟုအမည္မွည့္ၾကပါတယ္။ အရြယ္ေရာက္တဲ႔အခါမွာ ဗာရာဏသီ ထီးနန္းကို စိုးစံမင္းျပဳရေသာ ဘုရင္ႀကီး တစ္ပါးအျဖစ္ ထင္ရွား ေက်ာ္ၾကား လာေၾကာင္း စာေပထဲမွာ မွတ္သားရဖူးပါတယ္။
ဤဝါတြင္း အခ်ိန္ကာလမ်ားမွာေတာ႔ ခ်မ္းသာသုခေကာင္းက်ဳိး အမ်ဳိးမ်ဳိးကိုရေစႏုိင္သည့္ ျပဳလုပ္ ထုိက္ေသာ ေကာင္းမႈလုပ္ငန္းမ်ားမွာ
(၁) စြန္႔ႀကဲေပးကမ္း လွဴဒါန္းျခင္း (ဒါန)
(၂) ကိုယ္မႈႏႈတ္မႈမ်ားကို ေစာင့္ထိန္းျခင္း (သီလ)
(၃)ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္မ်ား တုိးပြား ေအာင္ျပဳလုပ္ျခင္း (ဘာဝနာ)
(၄)႐ိုေသထုိက္သူကို ႐ိုေသျခင္း (အပစာယန)
(၅)သူတစ္ပါး၏ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ ကိစၥမ်ား၌ ပါဝင္ လုပ္ေဆာင္ျခင္း (ေဝယ်ာ ဝစၥ)
(၆) မိမိျပဳလုပ္ေသာ ကုသုိလ္အဖို႔ကို အမွ်အတန္းေပးေဝျခင္း (ပတိၱဒါန)
(၇) သူတစ္ပါးတုိ႔က ကုသိုလ္ အမွ်ေပးေဝ သည္ကို ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ သာဓု ေခၚဆုိျခင္း
(ပတၱာႏုေမာဒန)
(၈)တရားေတာ္ကိုေကာင္းစြာ နာယူမွတ္သားျခင္း (ဓမၼႆဝန)
(၉)တရားေဟာေျပာျပသျခင္း (ဓမၼေဒသနာ)
(၁ဝ)အယူ ကို ေျဖာင့္မွန္ေအာင္ယူျခင္း (ဒိ႒ိဇုကမၼ) တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို ခ်မ္းသာသုခေကာင္းက်ဳိးအမ်ဳိးမ်ဳိး ရရွိေစႏုိင္တဲ႔ ေကာင္းမႈလုပ္ငန္း (ပုညကိရိယာ ဝတၴဳ ဆယ္ပါး) ကို အသက္ထက္ဆံုး ျပဳလုပ္ႏုိင္ၾကရမည္ျဖစ္ပါတယ္။
နိဂုးံခ်ဳပ္အေနအားျဖင္႔ ကိုယ္က်င့္သီလ ႏွင့္ျပည့္စံုတဲ႔သူဟာ ဥပုသ္သီလ အက်ဳိးမ်ားအျပင္
(၁) စီးပြားဥစၥာ ရတနာတုိ႔ကို အစုလုိက္ အပံုလိုက္ရရိွႏုိင္ျခင္း
(၂) နာမည္ေကာင္း သီတင္းေက်ာ္ၾကားျခင္း
(၃) ပရိသတ္အလယ္၌တင့္တယ္ရဲရင့္ျခင္း
(၄) ေတြေဝ ေမ့ေမာမႈမရွိ သတိေကာင္းစြာႏွင့္ ေသလြန္ရျခင္း
(၅) ေသလြန္ၿပီးေနာက္ ေကာင္းျမတ္ေသာ လူခ်မ္းသာ၊ နတ္ခ်မ္းသာ ဘဝသို႔ ေရာက္ရျခင္း စသည့္အက်ဳိး ငါးပါးကိုလည္း ရရွိႏုိင္ပါတယ္လို႔ဘုရားရွင္က အထူးေဟာၾကား ခဲ့ဖူးေၾကာင္းကိုလည္း ေလ႔လာမွတ္သားရပါတယ္။
သို႔ျဖစ္ပါ၍ ''သီလရွိသူသည္ စိတ္ဓာတ္ စင္ၾကယ္ ေနသူျဖစ္၍ ဘာမဆုိ လိုတိုင္းရ၊ တ-တိုင္းျပည့္စံုရသည္'' ဟူေသာ ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္အရ သတၱဝါတုိ႔၏ သီလ ကုသိုလ္ ေစတနာ အရင္းခံႏွင့္ ျဖစ္လုိေသာ ဆႏၵဓာတ္အရ ျဖစ္လုိရာ ျဖစ္ၾကၿမဲပင္ျဖစ္ပါေၾကာင္း နိဗၺာန္ကို အက်ဳိးေမွ်ာ္၍ ေရးသား တင္ျပလုိက္ပါတယ္။ ။ ။
သဗၺဒါနံ ဓမၼဒါနံ ဇိနာတိ ၊
အလွဴ မွန္သမွ်တြင္ တရားအလွဴသည္ အျမတ္ဆုးံ ၊
Dhamma- gift excels all other gifts.
အရွင္ စႏၵိမာ (ဓမၼလရိပ္)
No comments:
Post a Comment